Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 29 okt 2025, 02:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Sd.Kfz.223
BerichtGeplaatst: 18 dec 2009, 19:30 
Mijn project voor de komende wintermaanden:
Afbeelding
De bedoeling is om er een rijdend doelwit van te maken: met IR ontvangers zodat de geallieerden iets hebben om op te mikken.
De kit is voorzien van de Pro-upgrade, dus hopelijk kan hij ook buiten een beetje meerijden :)
Ik heb net de handleiding van de EL-mod gelezen. Misschien dat ik de toren ga voorzien van een aandrijving. Ik zie wel hoeveel plek er overblijft.

Oh ja, kleurstelling wordt Duits grijs, zodat hij past bij mijn Tijger.

BerichtGeplaatst: 18 dec 2009, 20:37 
Ziet er goed uit. Ben benieuwd naar het bouwverslag.

BerichtGeplaatst: 18 dec 2009, 22:54 
Gebruikers-avatar

zeker leuk
maar een ramp om RC te maken
tuur heeft het voor elkaar maar vraag niet hoe
en zelfs hij rijd er liefst zo min mogelijk mee
kijk maar even bij de projecten

* Panzerwerfer 42

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 dec 2009, 23:07 
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Met de upgrade is er wel een RC model van te maken.
Het vervelende is dat de aanrijving door het zware gewicht van het model het erg moeilijk heeft.
Ik had liever gehad dat er een grotere vertraging in zat.
Dan rijd de 222 (223) wel wat langzamer maar behalve meer trekkracht is het model dan ook tijdig tot stilstand te krijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 dec 2009, 23:14 
Zo, vandaag de keukentafel vrij gemaakt en begonnen. Eerst alle bouwbeschrijvingen en herzieningen hierop doorgespit.
Afbeelding
En daarna het motorblok in elkaar zetten. De lagers waren reeds op de assen geplaatst. Helaas niet op de assen van de pro-kit, maar op de originele (met plastic tandwieltjes). Dus extra werk voor mij om de lagers eraf te krijgen en vervolgens op de assen-met-metalen-tandwielen plaatsen. De hamer in deze foto is dus echt gebruikt :shock:
Afbeelding
Na een poging om de motot te laten draaien een vastloper. De borging van de as-uitloper steekt uit en komt tegen de motor aan:
Afbeelding
en natuurlijk mijn vijltjes kwijt. Gelukkig een dremel-kloon, daarmee kun je de uitsteeksels ook wegslijpen.

Wat mij opvalt aan Xion is de slechte afwerking. Tot nu toe heb ik voornamelijk Tamyia gebouwd en dat pas vrijwel meteen perfect. Hier heb ik toch een en ander aan moeten slijpen en buigen.
Maar dan heb je ook een mooie aandrijving:
Afbeelding
en ingebouwd:
Afbeelding

De status tot nu toe (ik moet morgen weer vroeg op - liet mijn vrouw mij subtiel weten toen ze het licht uitdeed)
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 23 dec 2009, 13:37 
Zo, verder met bouwen. Stuur-servo geplaatst en getest. Werkt verbazingwekkend goed. Ik dacht dat de servo niet sterk genoeg zou zijn om de wielen te laten draaien, maar dat valt mee.
Afbeelding
De wieldoppen en beschermers zitten er nog niet op. Nu kan ik de wielen nog losschroeven als ik de boel ga schilderen.

:( Wel een probleem gevonden: als ik de ontvanger door middel van 4 penlitebatterijen van stroom voorzie, werkt het servo gewoon zoals het hoort (getest op alle kanalen). Als ik echter de EL-mod ThinkTank Booster22X in de schakeling opneem (stroom voor de ontvanger via deze Booster), werkt het niet meer. De Booster22X geeft aan dat er geen geldig ontvangersignaal is (snel knipperende powerLED) en de Servo reageert maar af en toe op de commando's van de zender.
Weet iemand of het mogelijk is om de werking van de Booster22X te testen? En moet de motor al aangesloten zijn of niet? Ik heb nog geen draden aan de motor gesoldeerd, dus is die nog niet beschikbaar voor de EL-mod.

BerichtGeplaatst: 23 dec 2009, 15:25 
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Zover ik het weet werkt de booster niet op 4,8 Volt (4x 1,2V als je accu's gebruikt).
Je moet een 7,2Volt mini accupack met Xcellen hebben.

En de motor hoeft niet aangesloten zijn.
Maar wat had je anders willen controleren.
Het is maar een paar minuten werk om even een paar draadjes te solderen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 dec 2009, 19:06 
Helaas heb ik nog geen 7,2V mini accupack, ik dacht dat een racingpack zou passen :oops: Ik heb er vandaag een besteld. Ik had tijdelijk een 7,2V Racingpack uit mijn Sherman aan de Booster gekoppeld. Toen werkte de ontvanger dus niet goed.
De booster gaf aan dat er geen geldig signaal van de ontvanger kwam (powerLED knipperde heel snel) en de servo ging alle kanten op.
Toen ik de Booster (en accupack) had losgekoppeld en een normale voeding aan de ontvanger had gekoppeld, werkte de ontvanger wel; de servo deed precies wat ik hem met de zender vertelde.
Wat ik wil weten is of er methodes zijn om de werking van een EL-mod ThinkTank te testen. Uit mijn 1/160 modelspoorhobby ben ik gewend dat bijvoorbeeld DCC-decoders op een testbankje geplaatst kunnen worden om al hun functies te testen. Maar ik ga in ieder geval de voedingsspanning van de Booster naar de ontvanger maar eens meten.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2010, 15:14 
Het projekt heeft even stil gelegen vanwege (sociale) verplichtingen en ziekte van de bouwer, maar er is weer vooruitgang geboekt.
Inpassen van de ontvanger:
Afbeelding
Dan de kap op de body plaatsen. Niet lijmen, want er moet nog een heleboel gesoldeerd worden onder de kap:
Afbeelding
Wel een foutje gemaakt met de kap. Bij het bevestigen van de voorspatborden, wilden de schroefjes niet "pakken". Toen maar de lijm gebruikt. Alleen kan de kap dan niet normaal op de body gezet worden, omdat de spatborden naar binnen uitsteken :(
Maar door de voorwielen, de voorbumper en bodembeschermplaat los te schroeven, kan de kap van voren naar achteren op de body geschoven worden. Dit betekent wel dat ik voor onderhoud ongeveer 20 schroefjes moet losdraaien en dat ik de voorwielen niet permanent van wieldoppen kan voorzien. Ach ja, daar verzin ik wel iets op (magneetjes ofzo).

Nog eentje vanaf de andere kant:
Afbeelding
De hoes over het reservewiel zit niet mooi. Dit is alleen om te kijken of de hoes er achteraf nog omheen te krijgen is. De boel moet namelijk nog wel geschilderd worden :lol:

De accu met mini-tamiya stekkers is binnen. Tijd om te gaan solderen.

Oh, nog een tip voor de bouwers die moeders keukentafel gebruiken: Een editie van intermediair (of ander blad met gladde kaft) helpt om lijm e.d. op te vangen. En zodra je een gat in de tafel hebt aangebracht (iets te ver schroeven, uitschieten met een mesje, etc): gelijk opbiechten! Dan vindt ze het minder erg : Chessygrin :

BerichtGeplaatst: 26 feb 2010, 15:50 
Tjonge, wat is dit topic al ver naar beneden gezakt. Dat is positief, want dat betekent dat er veel projecten lopen : Thumbup :

Maar goed, tussen de bedrijven door heb ik wat onderdeeltjes van Conrad binnen gekregen (o.a. een micro-servo). Deze heb ik aangepast zodat de servo continu kan ronddraaien.
Afbeelding
en daarmee heb ik de koepel aangedreven:
http://www.youtube.com/watch?v=1VzsJYkIpYg

<hoe kan ik een youtube filmpje invoegen zodat je heb direct in de forum kan bekijken?>

De huidige status is helemaal zwart (grondverf). Vlak hiervoor heb ik nog twee foto's gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 26 feb 2010, 17:07 
Ziet er erg mooi uit man!! Het is ook wel een mooi model om te bouwen. : Thumbup :

BerichtGeplaatst: 08 apr 2010, 20:09 
Afgelopen dagen was het zulk mooi weer dat ik de compressor buiten heb kunnen gebruiken.
Airbrushen is nog altijd moeilijker dan ik dacht. Vooral de verf dik/dun genoeg krijgen.
Maar het resultaat kan er mee door.
Met flits:
Afbeelding
en zonder flits:
Afbeelding
Van voren:
Afbeelding
En van achteren:
Afbeelding

Op de laatste foto is duidelijk te zien dat de verf te dun was (of dat de druk voor de airbrush te hoog was?). Maar dit is nog wel goed te krijgen. In het echt waren de wagens er vast ook niet mooi egaal gelakt

Hij is lichter geworden dan mijn tiger en mijn PAK 35/36, maar dat vind ik eigenlijk mooier :)

En ja, mijn dochter beschildert nog steeds eieren : Chessygrin :

BerichtGeplaatst: 09 apr 2010, 15:55 
erg mooi man!
ik heb trouwens ook wel trek in appelkruimeltaart.. : Chessygrin :

BerichtGeplaatst: 09 apr 2010, 19:28 
En verder met kwasten. Eigenlijk moet alles zo'n beetje German Grey zijn, dus er valt niet veel aan te schilderen.
Maar de knopjes op de "voelsprieten" moeten (gebroken) wit zijn. En de schep en het machinegeweer hebben natuurlijk ook iets meer kleur.
Afbeelding

Oh, natuurlijk krijgen de banden dezelfde modder als mijn pak en alle laarzen van mijn manschappen.

Volgende stap: decals.

Als je in de buurt bent, kunnen we wel appelkruimeltaart maken :lol:

BerichtGeplaatst: 09 apr 2010, 21:10 
Goed bezig Mark! Lijkt mij niet een van de eenvoudigste modellen om te bouwen :cry:
Wanneer kan ik de Sd.Kfz.233 "life" bewonderen? Ben erg benieuwd, succes met de verdere afbouw van je model : Thumbup :

Groetjes,

Hans.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur