Battle Tanks Nederland http://www.battletanksnederland.nl/phpBB3/ |
|
Sd.Kfz 10 http://www.battletanksnederland.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=6013 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | luuk van der linde [ 19 jul 2011, 20:22 ] |
Titel: | Sd.Kfz 10 |
Hi guys, Afgelopen tijd heb ik mezelf erg weinig laten zien op het forum. voornamelijk mijn tijd verdaan met het maken van oninteressante saaie onderdelen voor andermans modellen; (landing gestellen, wielen kanonlopen ect). Nu ik eindelijk wat meer tijd heb ben ik weer recreatief begonnen. Ik wou dit voertuig al heel lang maken, eigenlijk sinds ik de Intro van "The Keep" zag. de doorbraak kwam toen ik track segmenten en masse ben gaan gieten. Hoe dan ook ongeveer 3 weken geleden begonnen met de bouw van de "Zugkraftwagen 1t" oftewel de Demag D7 Ikzelf maak het niet RC, maar de volgende eigenaar kan hem vrij gemakkelijk RC maken. Zoals veel scratch builders beamen;"van onder naar boven beginnen", en dus ben ik begonnen met de rupsbanden: zo komen ze dus uit de mal, een beetje schoonmaken en klaar is kees. ![]() Vervolgens: roadwheels, uitgedraaid in een boorkop. ![]() En voila, het resultaat na een avondje meten, draaien, schoonmaken en boren. ![]() De torsie armen, 10 stuks worden gegoten met het verenstaal er in verankerd. ze zijn van resin, wat niet bepaalt sterk is, maar het is sterk genoeg voor dit doeleinde. de vering is namelijk niet echt stug. ![]() Ziehier, de busjes die om de torsie arm heen draaien, hierop worden de wielen gemonteerd. ![]() Het binnen wiel, klaar om af te gieten. ![]() En zo ook het buiten wiel: ![]() Nu ik toch bezig was, een tijdelijke mal om de Final drive te realiseren. ![]() De eerder genoemde torsie arm, het stukje lasdraad fungeert als giet kanaal. ![]() Na een dag gieten: Het transparante geval is een Jig om het gat in de torsiearm te boren. ![]() De hele boel een laag primer gegeven, daarna en laag XF-60. ![]() De "rubberen banden" aangebracht. ![]() ![]() Net zoals Reinier met zijn Demag: het aandrijf wiel, niet bepaalt gemakkelijk. dit is dan ook tijdelijk, ik zal er eerdaags een maken met echte tanden. ![]() Eindelijk begonnen met de romp. In de gaten komen straks bussen, die op hun beurt de torsie armen dragen. zoals je ziet, de ketting spanner is al geplaatst. ![]() Onderdelen ketting spanner: ![]() En, de 2 romp helften: met die bussen waar ik het over had. ![]() En samengevoegd met de bodemplaat, het beging eindlijk ergens op te lijken ![]() ![]() Direct daarna begonnen aan de achterzijde: ![]() De hele suspention gemonteerd, alleen om te kijken of de boel past, en om de vering te testen. ![]() Geen rupsvoertuig zonder: de spatborden zitten er nu ook op. ![]() Ik denk dat veel mensen dit al weten, maar sta me toe: Belangrijk bij rupsbanden is de wielen exact maar dan ook EXACT op lijnen, het kleinste verschil zorgt ervoor dat de track steeds verder naar buiten loopt, en dus altijd ontspoort. ![]() En dit is dus de momentele status. ik wou jullie trouwens inlichten ik ben van plan dit voertuig (wanneer het af is) en anderen dingen zijnerzijds te koop te zetten. Ik weet dat Reinier zijn machientje als kit heeft uit gebracht. ikzelf heb daar helaas de tijd en middelen niet voor. Laat alsjeblieft horen wat je tot nu toe vind. Stay tuned, and best regards! Luuk van der Linde |
Auteur: | Peter Dierckx [ 19 jul 2011, 20:35 ] |
Titel: | Re: Sd.Kfz 10 |
wow!!!!! respect gewoon |
Auteur: | Luc De Weirdt [ 19 jul 2011, 22:14 ] |
Titel: | Re: Sd.Kfz 10 |
Eén woord: vakwerk! ![]() |
Auteur: | luuk van der linde [ 19 jul 2011, 22:28 ] |
Titel: | Re: Sd.Kfz 10 |
Ik kan jullie niet genoeg bedanken, je hebt geen idee hoe een beetje positieve feedback help met het doorzetten van een project. |
Auteur: | Robbert Bolt [ 19 jul 2011, 23:20 ] |
Titel: | Re: Sd.Kfz 10 |
waaaattttt ik kom net thuis van mijn werk en dit maakt de hele dag weer goed echt mooi gedaan ![]() |
Auteur: | Reinier Zwanink [ 20 jul 2011, 05:59 ] |
Titel: | Re: Sd.Kfz 10 |
netjes en helemaal uit resin nog ook ga door man |
Auteur: | Reinier Zwanink [ 20 jul 2011, 16:54 ] |
Titel: | Re: Sd.Kfz 10 |
trouwens mocht je er interesse in hebben ik heb fotos nog van de "vomag" waar ik de maten bij heb genomen plus nog een tekening met allemaal maten erop ![]() |
Auteur: | luuk van der linde [ 23 jul 2011, 05:15 ] |
Titel: | Re: Sd.Kfz 10 |
Reinier, Inmiddels heb ik de meeste maten en wel weten te achterhalen. of ze allemaal kloppen is natuurlijk hoofdstuk 2. Maar wat ik mij af vroeg: Wat is het nut van de kabel die naar ,of van de final drive loopt? Zie de foto: ![]() |
Auteur: | Reinier Zwanink [ 23 jul 2011, 08:16 ] |
Titel: | Re: Sd.Kfz 10 |
als ik het goed heb onthouden is dat de hydroliek kabel voor de rem daar via het stuur werden deze aangedreven en remde de betreffende track af om zo de bocht te maken extra bij de demag was een mechanische rem die op de middenconsole zit elke hendel kon 1 track ontkoppelen of via de hand rem allebei de tracks ![]() |
Auteur: | luuk van der linde [ 23 jul 2011, 15:27 ] |
Titel: | Re: Sd.Kfz 10 |
Begrijp ik goed dat het primaire stuur systeem werkt op het remmen van de rupsen in plaats van het ontkoppelen? |
Auteur: | Reinier Zwanink [ 23 jul 2011, 19:14 ] |
Titel: | Re: Sd.Kfz 10 |
klopt |
Auteur: | luuk van der linde [ 25 jul 2011, 15:14 ] |
Titel: | Re: Sd.Kfz 10 |
Hoe dan ook, Bedankt voor al het commentaar! Hier volgt een kleine update van de Sd.Kfz 10 ![]() Intussen een hele stapel segmentjes gegoten; ik heb er ongeveer 42 nodig per kant. ze moeten alleen allemaal worden schoon gemaakt en worden geschilderd. Naalden van 0.5mm doen het prima als track pins, en na een minuut of 10 heb je al snel een behoorlijke rupsband. De pinnen zelf knip ik later nog af ![]() Daarna meteen om de wielen leggen en spannen, het is altijd spannend om voor de eerste keer te testen of ze het werkelijk doen. ik denk dat veel scratch builders dit ook hebben, toch? ![]() ![]() ![]() De vering werkt ook prima, ![]() Nu het achter gedeelte in kannen en kruiken is, begonnen met een voor wieltje: ![]() En ook meteen 2 banden, gegoten uit PU rubber, zodat het zacht blijft; ![]() ![]() Extra detail op velg: ![]() En 1 plus 1 is 2: ![]() Direct begonnen aan de voor as: het is belangrijk dat deze op de juiste hoogte hangt ten opzichte van de rupsband. ![]() Ik maak hem zo dat hij ook kan sturen: ![]() Vervolgens de as voorzien van dummy bladvering: ![]() En, aan de achterkant de V vormige kantel vering. ![]() Dit was het dus voor vandaag, Mocht het zijn dat iemand vragen heeft, ik hoor het graag! Take care, M.V.G Luuk van der Linde |
Auteur: | Sjirk van der Meer [ 25 jul 2011, 16:38 ] |
Titel: | Re: Sd.Kfz 10 |
super!. waar heb je dat pu rubber vandaan? en kan je dat net zo gieten als resin? En misschien iets, om de track pins vast te zetten, maar t uiteinde ruw met een tank, zodat hij er niet zomaar uit vliegt. |
Auteur: | luuk van der linde [ 26 jul 2011, 20:53 ] |
Titel: | Re: Sd.Kfz 10 |
Het Polyurethaan rubber is verkrijgbaar bij diverse winkels, ikzelf haal mijn voorraad van Polyservice, daar is het spul verkrijgbaar onder de naam "PS 160". Het werkt hetzelfde als gewoon Resin met het verschil dat de vloeistof veel dikker is, en dat de verwerkings tijd langer is, (ongeveer 1 uur) Als ik je verder ergens mee kan helpen; hoor ik het graag. grt Luuk |
Auteur: | Luc De Weirdt [ 27 jul 2011, 18:02 ] |
Titel: | Re: Sd.Kfz 10 |
Prachtige update Luuk. ![]() Ik sta versteld hoe je hier alles zomaar tevoorschijn tovert alsof het niets is. Klasse hoor!! ![]() Op naar de volgende update... ![]() |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |