Even een knutsel project tussendoor.....
Dat dacht ik toen Axels modellbau shop de KV1 in de aanbieding had staan.
Maar ja, een tank zo uit de doos bouwen is niet echt de moeite om daar een bouwbericht van te maken.
Er moest wel iets bijzonders van worden gemaakt maar toch eenvoudig, het moest immers een tussendoortje worden.
Een pluspunt was dat Profiline zijn KV85 conversie weer in produktie had genomen.
En hoe moeilijk zou dat zijn, gewoon de Tamiya toren vervangen door die van Profiline.
Dus die werd gelijk ook maar besteld.
Nu ik toch moest wachten op de bestelde kits ben ik maar even gaan Googelen naar wat info...
Citaat:
Kliment Voroshilov 85 of kortweg de KV-85 werd gebaseerd op het onderstel van de KV-13 prototypetank. Veel van de technische onderdelen, waaronder de motor, werden gebruikt. De vering werd omlaag gebracht, wat meer steun gaf op modderig terrein en wat er voor zorgde dat er meer bepantsering op de tank geplaatst kon worden. De koepel was bijna ovaalvormig en had een pantserdikte van 100 mm, wat het een sterke tank maakte. De tank woog 44 ton en had bepantsering tussen de 120 mm en 90 mm.
De motor gaf de tank een maximumsnelheid van 37 km/u. De tank kon 241 kilometer rijden voor hij moest worden bijgetankt.
De eerste modellen verschenen in november 1943, gewapend met een 85-mm-L51,2-kanon. Er is nergens geregistreerd dat deze tanks ook echt ingezet zijn. Wel zijn er 104 van deze tanks omgebouwd met een 122-mm-kanon.

Bron: Wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/KV-85De conversie kit en de tank zijn nu binnen

Gelijk de kleine doos open gedaan en er zitten 85 resin onderdelen in die erg mooi zijn gegoten.
Ik heb maar eein paar kleine blaasjes gevonden die je straks niet kan zien dus daaar voor is geen putty nodig.

Verder is er CD-rom bij met foto's en een bouwbeschrijving in PDF en JPG formaat.
Even de handleiding doornemen.... daaruit blijkt dat de torenring 13mm naar voren moet worden geplaatst.....
Hmmm, dat betekend meer werk.
En aangezien de kit eigenlijk voor een Henglong KV1 is bedoeld moet de torenring ook verlaagd worden, nog meer werk!
Bovendien moet het achterste deel van het motordek ook schuiner worden geplaatst.
Op zich niet zo'n probleem, alleen zit hier bij de Tamiya kit ook de bevestiging van het bovendek.
Al met al moet er toch meer gezaagd worden dat ik oorspronkelijk dacht.
Verder zal het een en ander aangepast moeten worden voor de recoil en elevatie van de loop.
De loop, nu ik het over de loop heb, die is massief en moet dus nog hol nagemaakt worden.

Of zal ik dan gelijk maar voor de 122mm gaan?