Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 13 okt 2025, 07:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 28 sep 2006, 19:39 
Hallo allemaal,

In het kader van mijn plannen met de deze week gearriveerde Gepards (of eigenlijk anderhalve Gepard maar wel 2 Leopard 1 onderstellen) heb ik een aantal servo gerelateerde vragen. Voor de techneuten onder ons!

1 - Hoe kan ik de snelheid van een servo bepalen? Denk aan de zoekradar van de Gepard/toekomstige PRTL: deze moet 60 rondjes per minuut draaien.

2 - Hoe kan ik ervoor zorgen dat een servo bij uitschakelen past stopt als 'ie z'n rondje heeft afgemaakt. Denk aan de zoekradar van de Gepard! Deze moet z'n rondje afmaken als je em stil zet.

3 - Hoe kan ik ervoor zorgen dat een servo die ik met een schakelaartje op de zender activeer niet door blijft draaien maar bij een bepaalde hoek stopt. Denk aan het inklappen van de zoekradar van de Gepard/PRTL. Hoe kan ik hier een servo op aansluiten die zover zijn arm beweegt dat de radar precies goed in -en uitklapt? Of voor het openklappen van een luik. Ook hier moet de servo op tijd stoppen!

Zullen nog wel meer vragen volgen. Wil iedere techneut vragen alles in zo simpel mogelijk Nederlands uit te leggen aangezien ik van dit soort zaken nauwelijks verstand heb :oops: Niet teveel technisch jargon dus svp :)

Groeten,
Martin

BerichtGeplaatst: 28 sep 2006, 21:36 
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Wat een vragen weer Martin
Om maar eens met deze te beginnen

Citaat:
2 - Hoe kan ik ervoor zorgen dat een servo bij uitschakelen past stopt als 'ie z'n rondje heeft afgemaakt. Denk aan de zoekradar van de Gepard! Deze moet z'n rondje afmaken als je em stil zet.

Een servo draaid geen rondjes :!: Er is maar een type die dat doet dat is de 180 graden servo,(deze wordt veel gebruikt bij intrekbare landing gestellen bij model vliegtuigen, maar ook deze draaid weer terug als deze weer van z'n eind positie naar de begin positie moet dus echt rondje draaien zal een standaard servo niet doen
je zou dus een gewone vertraging moeten gebruiken.
Maar standaard is de radar toch aangedreven, dit kun je dan als bassis gebruiken, toch.

gr Marcel

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2006, 21:54 
Ok dus 't moet met een motortje + vertraging?

Hoe laat ik die stoppen op 't goeie moment? :)

Martn

Titel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2006, 22:16 
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Antwoord op vraag 1.
Om de zoekradar te laten draaien moet je iets kleiner gebruiken dan een servo vertraging.
bijv transmissie motor van Conrad, nr 242551-91 3-6Volt 57-115 omw/min.

Antwoord op vraag 2.
En om de radar op het juiste moment te laten stoppen kan je reedcontakt en een magneet gebruiken.
Hoe het precies moet je toch even de Duitse Fora raadplegen die zijn daar meer in thuis.

Antwoord op vraag 3.
Een servo heeft met een twee standen schakelaar (aan-uit) ook maar twee standen.
Een standaard servo heeft een hoekverdraaiing van ongeveer 90 graden (kwart cirkel).
De hoek verdraaiing van bijv het opklappen van de zoekradar is ook 90 graden (gepard).
Als je dan de arm van de servo net zolang maakt als de arm van de zoekradar dan klapt die 90 graden op.
Maak je servo arm korter en de arm van de zoekradar blijft hetzelfde dan klapt de zoekradar minder ver op.

En andersom kan ook.
Servo arm groot en zoekradar arm klein, klapt het verder dan 90 graden op.
Ik hoop dat je nu iets meer weet, of is het teveel technisch jargon. :?

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2006, 22:39 
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Hoi Martin,

De module van Thomas B. (La Croix) verzorgd deze functies. De techniek is zoals Tuur beschrijft (reedcontact/magneet).
De vertaling komt dit weekend :roll:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2006, 10:12 
Hallo,

Nee hoor Tuur, tot dusver is alles goed te volgen!

Als ik die module van Thomas (is dezelfde die we in de PRTL thread bespreken toch?) kan inbouwen is dat natuurlijk ook een optie. Maar wil ook vooral zelf leren met dit soort spullen te werken!

Groeten,
Martin

Titel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2006, 15:55 
in een servo zit een potmetertje welke met de tandwieltjes meedraaid, deze bepaald hoever de servo uitslaat bij beweging van de knuppel, als je deze loskoppeld blijft de servo rondjes draaien

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 okt 2006, 17:41 
Even een heel ander vraagje. Op http://www.conrad.nl staan Y-kabels waarmee je 2 servo's of modules op 1 ontvangerkanaal kan laten werken. Bijvoorbeeld nr 223821

Nu is mijn vraag: ik zie ze alleen staan voor 2 servo's of modules, maar is het ook mogelijk met 3 servo's of modules?

En, kan ik dit ook niet gewoon zelf doen met wat servo kabel (met wat soldeerwerk dus zelf een Y-kabel produceren) of heeft het ook nog te maken met spanning/voeding voor je servo's?

Groeten,
Martin

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 okt 2006, 20:36 
Gebruikers-avatar

Volgens mij is er zo weinig vraag naar een kabel waar je 3 servo's op aan kan sluiten, dat ze niet of moeilijk verkrijgbaar zijn.

Je kan 2 y kabels nemen en die aan elkaar steken. Of je kan idd zelf wat in elkaar solderen.

Adrie

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 31 okt 2006, 20:58 
Martin,

N.a.v. je vraag over de ronddraaiende servo's: ik zag net op de conrad-site de zg. winch-servo's. Zie bestelnummer 230335-8B.

Doet 1,62 s over een rondje van 360 graden bij 6V. Spanning verhogen of verlagen geeft een ander toerental.

Misschien heb je er wat aan.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur