Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 13 okt 2025, 07:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006, 19:44 
Hallo allemaal,
Onlang ben ik in het bezit gekomen van een 1/16 Tamiya RC tank, welke ik als enthousiast modelbouwer van allerlei toeters en bellen wil voorzien.
Maar omdat ik ook niet het wiel wil uitvinden heb ik de vraag of iemand al eens een oplossing voor het onderstaande probleem heeft bedacht.

Ik wil graag een turret target lock inbouwen. (of te wel de loop blijft naar het doel wijzen terwijl de tank de bocht om gaat) Zoals de 'echte' tanks dat ook kunnen. Ok, die hebben allerlei technieken die voor ons ' gewone burgers' niet te krijgen zijn :cry: . Laat staan 'te betalen' voor de werkende man. :shock: Maar heeft iemand al een helder idee gehad die hij met mij zou willen delen. :D

Ik ben al aan het kijken naar Piëzo rotatie sensoren en electronische compas Schakelingen (lijkt me lastig worden met al die electromotoren om die sensor). Maar een goede oplossing heb ik nog niet echt gevonden.
:oops: :?

Maar zoals ik al zei; voordat ik hier veel tijd in ga steken ben ik benieuwd of er in de club iemand is die een echt inteligent idee hierover heeft. :D

Ik hoor graag van iemand.

Rolof

Titel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006, 19:53 
Gebruikers-avatar

Toevallig heeft Tamiya zelf al zoiets gemaakt:
http://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=53762

En welkom op het forum!!

Afbeelding

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006, 20:00 
Gebruikers-avatar

dat is niet helemaal wat hij bedoelt Rick
dat werkt alleen als je een heuvel op of af gaat
en ook alleen bij een Leopard
zoiets als een echt "tracking" systeem is er niet en is volgens mij ook niet te maken
allemaal electronica enzo
maar de comp volgt dan een specefiek geselecteerd doel
wel leuk eigenlijk :twisted:

* Panzerwerfer 42

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006, 20:24 
Is ook te realiseren door instellen van je zender... De betere zenders kunnen dit met de mixfunctie oid (tenminste zo heb ik het begrepen).
Er zitten wel mensen op dit forum die daar meer van weten.

Titel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006, 21:07 
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Johan, Rolof,

Ik heb de zender zodanig ingesteld dat de toren globaal in dezelfde richting blijft wijzen als ik links/rechts stuur.
Het lijkt dan wel of ik een soort van target lock heb maar het is allesbehalve doelvast.

In het echt is het een combinatie van verschillende gyroscopen , infrarood en hitte gevoelige camera's en een krachtige computer om het doel in het vizier te houden.

Trouwens de GSU (Gunbarrel Stabilizer Unit) van Tamiya is ook allesbehalve nauwkeurig om de loop op een vaste stand te houden.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006, 22:04 
Ha Ha,
Dit is een lekker actief forum daar hou ik van. Zoveel reacties in zo'n korte tijd geeft de mensheid moed. Inderdaad de gun stabilizer had ik al gezien. Maar ik bedoel inderdaad dat de hele turret de juiste richting in blijft wijzen. Ik heb wat contact gehad met een firma in Engeland die veel met Gyrosensors doet voor robots daar ga ik eens mee experimenteren.
Ik hoop alleen dat ik de tijd heb om de software voor het e.a. te schrijven.
Ik ben ook bezig met een gun stabilizer op basis van een Tiltsensor, misschien dat die een beter resultaat geeft als die van Tamiya.

Johan, het mixen van kanalen is misschien ook niet zo'n verkeerd idee als je hier een processor tussen zet die de nodige correctie uitrekend. (e.v.t. in combinatie met een rotatiesensor) Ik heb nog een ouderwetse Terratop zender zonder de moderne snufjes. Vandaar dat ik aan het mixen niet gedacht heb.

Het mag duidelijk zijn dat het e.a. bij benadering (wel zo goed mogelijk) moet simuleren en niet een doel echt moet / kan volgen. Als me dat zou lukken om te maken kan ik beter bij defensie gaan werken en met echte tanks gaan spelen. 8)
Als je echt een doel wilt locken zou je kunnen denken aan motiontracking software op digitale camerabeelden. Hiermee kun je een object in een videobeeld selecteren en volgen. Dit zie wel eens in video-edittingsoftware. Maar dat gaat mijn programeerkunst ver te boven en ik zou beter rupskettingen onder mijn PC kunnen bouwen.
We dwalen af.... keep on dreaming !! :roll:

Hoe je a.u.b. niet in en schrijf je ideeen hier op want misschien dat een bizar idee juist een goede denk richting aangeeft.

Alvast bedankt voor de antwoorden ik waardeer het zeer.
Als ik hier vorderingen heb dan laat ik het weten.

Rolof

Titel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006, 22:28 
'k wil de pret van het ontwerpen en bedenken niet verpesten, maar iemand in duitsland is al bezig:

http://www.sgs-electronic.de/RC_Elektro ... zeuge.html\

met video:
http://www.sgs-electronic.de/Leo2A6.WMV

Titel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006, 22:48 
Juist Bas, dat bedoel ik. :lol:
Beter goed gekocht dan slecht verzonnen, Toch. :shock:

Dit is een site waar je verder meekomt (tenminste ik heb de prijzen nog niet gezien) Ik had al zo'n vermoeden dat het op de markt zou zijn. Ik zat er ook niet op te wachten om maanden aan het werk te zijn om het e.a. te programeren. Ziet er best goed uit op die video.

Nou eens wat neuzen op die site. (en dan waarschijnlijk schrikken van de prijs)

Bedankt Bas !!!

Titel:
BerichtGeplaatst: 22 dec 2006, 10:25 
189 euro, en zou begin 2007 leverbaar moeten zijn( zie linker kant preise)

Ik heb een gemixte regelaar (TVC-M-10L )van de ontwerper van die schakelingen, doet het erg goed.....

Titel:
BerichtGeplaatst: 22 dec 2006, 21:58 
Dag Bas,

Ik heb de prijslijst gedownload.
Ik heb gezien dat ze erg interessante modules hebben.
Zeker die turret control unit ziet er erg mooi uit.
Helaas als je op die site kijk vind je van alles dat je wel wil 'hebben'.

€ 189,- is een beste prijs maar als je kijkt wat de losse sensors en een processorunit kosten, kun je het er niet voor maken. Los van de weken programmeren.

Toch maar eens een lange termijn investeringsplan opzetten met hoge
overheidsfactor (300% niet ingecalculeerde overschrijding op de korte termijn)

Is iemand bekend met de TVC-TRF 10 Full option modulle ????
Ik ben benieuwd naar de ervaringen.

Gr.

Rolof

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur