Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 28 okt 2025, 16:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 15 sep 2009, 22:21 
Een nieuw lid, een nieuw project. Ik kijk al een poosje mee op dit forum, een paar weken geleden dan toch eindelijk maar aangemeldt, en dan nu eens tijd gemaakt mijn huidige project hier voor te stellen. Maar ik zal eerst mezelf kort voorstellen: ik ben Jan Dekker, bouwjaar 1968, geboren en getogen in het waterrijke Zeeland, en al ongeveer 35 jaar bezig met modelbouw, waarvan zo'n 20 jaar met radiografische modellen. Mijn interesses zijn nogal divers, ik heb ervaring met militaire modellen in schaal 1:35, trucks in schaal 1:24 en schaal 1:87, en zo heel af en toe mag ik me ook nog wel eens aan een vliegtuig wijden, al beperkt zich dat dan tot P-51D Mustangs...

Jaren geleden ruilde ik een benzinetank voor een Alfa Romeo 75 voor een gebruikte Tamiya Sherman tank. En deze was dan ook goed gebruikt: tandwielen versleten, bijna alle kleine delen kwijt, romp voorzien van 27 lagen verf... Ik kreeg gelukkig het grootste gedeelte van de plastic parts er nieuw bij, en haalde de Sherman uit elkaar teneinde deze te restaureren en er een statisch model van te maken. Dit project is nog steeds niet af, maar ik kreeg wel de wens om ooit een nieuwe Sherman te bezitten.
Deze zomer de wens maar eens in vervulling laten gaan, en bij mijn LHS een Sherman FO besteld, inclusief een Jamara 2,4 Ghz zenderset. Als Sherman-liefhebber (ik heb helaas niet zo heel veel met het Duitse spul, afgezien van de Panther) vond ik dat er nogal wat mankeerde aan het inmiddels in de basis 35 jaar oude Tamiya model, en dus werd een lijst opgesteld met zaken die aangepast en/of toegevoegd dienden te worden.

Door dit forum in korte tijd toch al 200% wijzer geworden, besloot ik alvast wat onderdelen aan te schaffen. Onder andere van Tank Modellbau de steunlagers voor de aandrijfassen, van Impact de Idler wheel adapters (de Idler wheels en return rollers van Impact zijn inmiddels ook besteld), en niet te vergeten via John Canton de schitterende T23 turret van Nick Aguilar. Daarnaast nog wat kleine onderdelen, de rest maak ik zelf. Ben tenslotte een zuunige Zeeuw...

Aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden, hieronder de eerste foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Romp met extra bepantsering, gemaakt uit plasticplaat. Lasnaden volgen later.

Afbeelding

Afbeelding

Extra pantser op de gearbox cover.

Afbeelding

Afbeelding

Nieuw achterdek en het uitlaatrooster.

Afbeelding

Stripjes snijden voor de nieuwe roosters in het achterdek.

Afbeelding

Met behulp van de Chopper van NorthWest Short Line een snel geklaard klusje.

Afbeelding

Vier openingen gevuld, dit was ongeveer anderhalf uur werk. Nog vier te gaan...

Afbeelding

En zo gaat het er ongeveer uitzien in het achterdek.

Afbeelding

Luikjes in de upper hull ook al geopend, hieronder komen de aan/uit schakelaar, en waarschijnlijk een laadplug voor de accu.

Afbeelding

Vorige week op mijn vakantieadres in Duitsland (terwijl vriendin lekker lag uit te slapen) nog tijd gevonden om alvast wat kleine onderdelen in elkaar te lijmen.

Nu dus in afwachting van de rest van de onderdelen voor het loopwerk (volgens Steve van Welsh Dragon zijn de Impact Idler Wheels eind deze/begin volgende week weer op voorraad), na montage is dan de lower hull klaar voor primer en een paar lagen OD, waarna de electronica ingebouwd kan worden. Aan de upper hull zit nog wat werk, en daarna is de turret aan de beurt. Later wil ik nog de T66 tracks van Impact aanschaffen met de nieuwe sprockets. Eerst weer wat sparen, voorlopig gaan de metalen tracks van de oude "restauratie" Sherman eronder (want die verkeren gelukkig nog wel in een prima staat).
De electronica heeft reeds proefgedraaid, wat straks aan mijn Easy Eight in elk geval niet klopt is het geluid van de startende Continental Radial 9-cylinder. Eenmaal op toeren zou het makkelijk ook voor een Ford GAA V8 door kunnen gaan. Modelbouwen is nu eenmaal vaak een kwestie van concessies doen. Daarbij, binnen onze Battle Group ZZ (Zierikzee) hebben we nu al twee Shermans, een Pershing, een Tiger, twee King Tigers, twee Leopards en een derde in aantocht, en sinds een paar weken twee KV-1's. Alle modellen zijn Tamiya FO's met Battle system. Als de KV's, Tigers en de Leopards tegelijk met de Shermans over ons battlefield denderen, en de geluidsinstallatie de nodige slagveldgeluiden uitbraakt, valt het echt niet op dat er een Easy Eight met een foute motor rondrijdt...

Wordt vervolgd.

Jan : Builder :

Laatst bijgewerkt door Jan Dekker op 30 dec 2009, 22:44, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 16 sep 2009, 07:35 
Welkom aan boord !

Mooi project, die jaren lange ervaring, dat is duidelijk te zien.
houd ons vooral op de hoogte van dit project, en kom gerust eens lang op een BTN bijeenkomst.

Leonard

BerichtGeplaatst: 16 sep 2009, 18:09 
Gebruikers-avatar

ziet er zeker netjes uit
en eindelijk weer eens een amerikaans project
: Thumbup :

* Panzerwerfer 42

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 sep 2009, 15:59 
ja word wel een leuk dingetje...haha

perspect man, and keep it going! 8)

BerichtGeplaatst: 20 sep 2009, 20:36 
leonard van Teeffelen schreef:
Welkom aan boord !

Mooi project, die jaren lange ervaring, dat is duidelijk te zien.
houd ons vooral op de hoogte van dit project, en kom gerust eens lang op een BTN bijeenkomst.

Leonard

Leonard,

Dank voor de uitnodiging, en voor het compliment. Ik volg jouw Sherman met mijnenroller al een tijdje, en ook daar spreekt ervaring. De een doet het in styreen, de ander in metaal: als je maar lol hebt, toch?

Jan :wink:

BerichtGeplaatst: 20 sep 2009, 21:03 
Afgelopen weekend weer eens een paar uren aan de Sherman kunnen werken. Allereerst heb ik de extra pantserplaten van wat structuur voorzien. Gewoon lekker insmeren met plasticlijm van de oplossende soort, en daarna met een (oude) tandenborstel wat structuur erin aangebracht. Nadien heb ik er nog wat beschadigingen in gemaakt.
Vervolgens zijn de platen "vastgelast", ik heb lasnaden aangebracht door Evergreen rondstaaf langs de naden te lijmen, deze goed week te maken met lijm, en er daarna met een mesje wat structuur in aan te brengen. Het waren er nogal wat, dus hier is al een paar uur werk in gaan zitten.

Het achterdek nader voltooiïng, het rooster boven de motorruimte is op de scharnieren na gereed. Verder heb ik de externe brandblushendel nagebouwd en gemonteerd. Zo zachtjes aan wordt het tijd voor het monteren van het gereedschap, waarbij ik de bevestigingspunten zo hier en daar aardig aan zal moeten passen. Ook wil ik achterop de externe telefoonkast nog nabouwen, en moet onder het opklapbare bagagerekje achterop de "gun cleaning rod" nog gemonteerd worden.

Ook voorop zitten de lasnaden, de claxon is geplaatst, aansluitdraad uit een stukje koperdraad.

Tja, en dan heb ik voorlopig even een naam opgeplakt. Op de zondagse bijeenkomsten van onze Battle Group neem ik de Sherman meestal mee, om de overige heren te laten zien wat ik de afgelopen week gedaan heb. Aangezien de Sherman nog steeds niet op zijn tracks staat, hebben de mannen het ding de Hovercraft gedoopt... Ik heb dus voorlopig even de naam van de exploitatiemaatschappij van de hovercrafts op de dienst Calais - Dover gebruikt, namelijk Hoverspeed. Hilariteit alom, vanmiddag... Ik heb nog een aantal keren de Kanaaloversteek gemaakt in deze bakbeesten, altijd spektakel, jammer dat ze vanwege de ouderdom en de hoge exploitatie- en onderhoudskosten uit de vaart genomen zijn...
Maar dit terzijde, de echte naam die ik voor de Sherman verzonnen heb is "Easy Bait". Tankdivisie ben ik nog niet uit, hiervoor eerst nog maar eens wat research plegen.

Genoeg letters, foto's willen we zien...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt uiteraard weer vervolgd.

Jan 8)

BerichtGeplaatst: 06 okt 2009, 19:38 
en hoe is het er nou mee, heb geen wekelijkse updeet gehad zondag. de mijne is nu eindelijk gespoten en nu is het wachten op de brilootjes tot er niks van over is en op zoek naar goede teksten voor op de koepel

spreek je laters : Flexion :

BerichtGeplaatst: 06 dec 2009, 16:32 
Het is alweer even geleden, de laatste update. Momenteel is het op mijn werk razend druk, waardoor ik nogal aan de nodige overuren kom. Helaas dus minder tijd voor modelbouw, maar de extra inkomsten zijn met een hobby als de onze wel weer welkom. Ik heb in de tussentijd nog wel het nodige gedaan, en aangezien het vandaag niet direct weer was voor een strandwandeling, eerst maar eens tijd gemaakt voor een vervolgverslag.

Dat de Resin T23 turret geen project is voor beginnende modelbouwers, kan ik inmiddels wel beamen. Het werkend maken van de gun elevation was op zich niet zo heel veel werk, meer kwestie van even prakkedenken hoe één en ander aan te pakken. M.b.v. de onderdelen uit de Tamiya kit en wat onderdelen uit de doos met mijn RC-auto verleden, was dat een avondje werk. De pluggen waarop de gun mantlet scharniert zijn ook uit Resin, en helaas niet rond, wat trouwens ook geldt voor de gaten waar ze in moeten. Ik heb de gaten uitgeboord, en de pinnen iets dunner geschuurd, waarna ik er in elkaar passende aluminium tube van K&S aan en in heb gelijmd, waardoor de boel nu prima draait. De pinnen worden straks aan de binnenzijde geborgd met rubberen dopjes, die normaal gebruikt worden om aan de uiteinden van vliegerstokken te zetten. Een beetje gefiddel om die op hun plek te krijgen, maar zo kan de boel eventueel voor onderhoud nog uit elkaar.
Volgend probleem was dat de metalen plaat, waaraan de gun elevation motor bevestigd wordt, scheef in de turret lag. Resin wegfraisen bleek lastig, dus de simpelste manier was het plaatje aan de tegenoverliggende zijde opvullen met een plaatje styreen van de juiste dikte (ik heb nog geen dag spijt gehad van de aanschaf van mijn digitale schuifmaat). Gevolg was dat de tandkrans voor de turret rotation te hoog hing (lees: niet ver genoeg uitstak aan de onderkant). Ook dit loste ik op door er plaatjes styreen tussen te zetten.
Tenslotte bleek de turretring te klein te zijn, en verre van rond. Ik heb een zaagblad in mijn ProEdge meshoudertje gezet, en ben vervolgens een goed deel van een uur bezig geweest de Resin ring weg te zagen. Van de Tamiya turret heb ik de kunststof ring afgesneden, netjes geschuurd, en m.b.v. van tweecomponenten lijm aan de T23 turret gelijmd. Inmiddels draait de turret netjes en soepel rond, maar dat heeft dus best veel tijd gekost. Ik heb intussen de houder voor de Battle Unit onder het luik van de loader geplaatst, zodat de commander ook gewoon in het juiste luik geplaatst kan worden. De kleine onderdelen van de turret zitten voor een deel al op hun plaats, en ik heb ook een nieuwe mount gemaakt voor de .50, deze komt tussen de twee luiken in.

Enige tijd geleden waren vanuit Wales de return rollers en de idlers aangekomen, deze zijn intussen gespoten en liggen gemonteerd en wel klaar voor montage aan de lower hull. Ook de lower hull is inmiddels geheel gespoten, al is op de foto's de achterzijde nog helemaal wit, en de gearbox cover nog niet in de verf gezet. Aan de achterzijde moest eerst nog een nieuwe deur naar de motorruimte geplaatst worden, en ook moest ik nieuwe uitlaten maken, net als de sleepogen en de steun voor de trekhaak. Ook aan de voorzijde heb ik de ontbrekende sleepogen gemaakt, zonder die dingen ziet het er gewoon niet uit.

Nog een paar weken buffelen op het werk, en dan anderhalve week kerstvakantie, waarin ik de complete ophanging met loopwerk en tracks hoop te monteren, en aan het spuiten van de upper hull en de turret te beginnen. Ik twijfel momenteel nog of ik nog extra pantserplaten tegen de zijkanten van de turret zal plaatsen. Ik heb nog even tijd voordat er verf overheen gaat...

Genoeg letters getypt, jullie willen vast plaatjes zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier is het verschil in diameter tussen de Resin ring en de Tamiya ring redelijk te zien.

Afbeelding

Onderzijde turret met Tamiya ring.

Afbeelding

Afbeelding

M4A3 kontje in aanbouw.

Afbeelding

Uitlaten uit Evergreen strippen en plaat.

Afbeelding

Uitlaten gemonteerd, maar nog niet af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weet nog niet wanneer, maar wordt weer vervolgd... : WohoW :

Jan :wink:

BerichtGeplaatst: 06 dec 2009, 20:32 
Gebruikers-avatar

ik hoop dat je de battleunit goed heb af geplakt
achter de ribbels zit namelijk een glaasje dat niet meer werkt als er verf op zit

* Panzerwerfer 42

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 dec 2009, 20:56 
Inderdaad Reinier heeft gelijk, ik zou volgende keer bij het spuiten.
De elektronica eruit halen, is maar 2 schroefjes en je haalt het er zo uit.
Voor het plaatsen van je BU, de bovenkant van de lammellen losschroeven en de lammellen der af halen.
Daarna het deel waar de lammellen overheen zitten, vrijmaken van eventuele verf is doorschijnend namelijk.

BerichtGeplaatst: 06 dec 2009, 21:18 
Reinier en Rene,

Bedankt voor jullie oprechte bezorgdheid, ik zou waarschijnlijk de eerste niet zijn die deze fout maakt. Maar ik heb inderdaad de lamellen eraf geschroefd, de spiegel verwijderd, en de lens afgeplakt. Daarna de lamellen teruggeschroefd voor het spuiten. Na spuiten de boel in omgekeerde volgorde weer in elkaar. : Thumbup :

Jan

BerichtGeplaatst: 07 dec 2009, 18:41 
Gebruikers-avatar

:clap: :clap: : Chessygrin :

* Panzerwerfer 42

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 dec 2009, 18:52 
Aangezien het afgelopen week nogal tamelijk modelbouwweer was, heb ik weer het nodige kunnen doen. Allereerst heb ik het resin uitlaatrooster opnieuw gemonteerd. Ik heb onlangs nog wat nieuwe Sherman-documentatie bemachtigd, en had nu een betere foto van het rooster dat ik gebruik. Bleek dat hij wat te laag hing (iets wat ik eigenlijk zelf optisch ook al had vastgesteld), dus de boel voorzichtig losgemaakt, en na wat kleine aanpassingen het geheel wat hoger weer bevestigd.
Verder heb ik het gereedschap op het achterdek op de daarvoor bestemde plaatsen bevestigd. Onder het opklapbare bagagerek heb ik uit Evergreen strip en rod een Gun Cleaning Rod gemaakt. en de slinger. Veel maten neem ik over van een 1:35 M4A3E8 van Dragon, kwestie van terugrekenen naar 1:1 en dan weer delen door 16.
Daarnaast viel van de week de sleepkabelset van Schumo in de brievenbus, dus die heb ik ook meteen op lengte gemaakt en (voorlopig) gemonteerd.

Omdat mijn Sherman toch al op haast alle punten afwijkt van de standaard Tamiya kit, wilde ik eigenlijk ook een andere commander in de koepel hebben. Een oproep hier op het forum leverde een reactie op, en de Sherman commander werd geruild met een Pershing commander. Aangezien hij van Jan v.d. Poel vandaan komt, heb ik hem Sergeant John Puddle gedoopt. : Chessygrin :

De upper hull is nu zo goed als klaar, aan de koepel moet ik nog wat kleine dingetjes doen, o.a. het inbouwen van een buisje voor de LED van de BU in de gun mantlet. Nog anderhalve dag werken, dan heb ik anderhalve week kerstvakantie. De bedoeling is om zover mogelijk te komen met het spuitwerk, en het loopwerk en de tracks te monteren. Op de lower hull wil ik nog een "brug" maken met daarin de aan/uitschakelaar en een laadplug. Werk genoeg nog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meet Sergeant John Puddle... : Thanks :

Jan : Builder :

BerichtGeplaatst: 20 dec 2009, 23:31 
ik ben diep onder de indruk!

BerichtGeplaatst: 21 dec 2009, 10:29 
Gebruikers-avatar

zeker netjes
jje kan goed zien dat hier een ervaren bouwer bezig is
: Thumbup :

* Panzerwerfer 42

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur