Een nieuw lid, een nieuw project. Ik kijk al een poosje mee op dit forum, een paar weken geleden dan toch eindelijk maar aangemeldt, en dan nu eens tijd gemaakt mijn huidige project hier voor te stellen. Maar ik zal eerst mezelf kort voorstellen: ik ben Jan Dekker, bouwjaar 1968, geboren en getogen in het waterrijke Zeeland, en al ongeveer 35 jaar bezig met modelbouw, waarvan zo'n 20 jaar met radiografische modellen. Mijn interesses zijn nogal divers, ik heb ervaring met militaire modellen in schaal 1:35, trucks in schaal 1:24 en schaal 1:87, en zo heel af en toe mag ik me ook nog wel eens aan een vliegtuig wijden, al beperkt zich dat dan tot P-51D Mustangs...
Jaren geleden ruilde ik een benzinetank voor een Alfa Romeo 75 voor een gebruikte Tamiya Sherman tank. En deze was dan ook goed gebruikt: tandwielen versleten, bijna alle kleine delen kwijt, romp voorzien van 27 lagen verf... Ik kreeg gelukkig het grootste gedeelte van de plastic parts er nieuw bij, en haalde de Sherman uit elkaar teneinde deze te restaureren en er een statisch model van te maken. Dit project is nog steeds niet af, maar ik kreeg wel de wens om ooit een nieuwe Sherman te bezitten.
Deze zomer de wens maar eens in vervulling laten gaan, en bij mijn LHS een Sherman FO besteld, inclusief een Jamara 2,4 Ghz zenderset. Als Sherman-liefhebber (ik heb helaas niet zo heel veel met het Duitse spul, afgezien van de Panther) vond ik dat er nogal wat mankeerde aan het inmiddels in de basis 35 jaar oude Tamiya model, en dus werd een lijst opgesteld met zaken die aangepast en/of toegevoegd dienden te worden.
Door dit forum in korte tijd toch al 200% wijzer geworden, besloot ik alvast wat onderdelen aan te schaffen. Onder andere van Tank Modellbau de steunlagers voor de aandrijfassen, van Impact de Idler wheel adapters (de Idler wheels en return rollers van Impact zijn inmiddels ook besteld), en niet te vergeten via John Canton de schitterende T23 turret van Nick Aguilar. Daarnaast nog wat kleine onderdelen, de rest maak ik zelf. Ben tenslotte een zuunige Zeeuw...
Aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden, hieronder de eerste foto's.

Romp met extra bepantsering, gemaakt uit plasticplaat. Lasnaden volgen later.

Extra pantser op de gearbox cover.

Nieuw achterdek en het uitlaatrooster.

Stripjes snijden voor de nieuwe roosters in het achterdek.

Met behulp van de Chopper van NorthWest Short Line een snel geklaard klusje.

Vier openingen gevuld, dit was ongeveer anderhalf uur werk. Nog vier te gaan...

En zo gaat het er ongeveer uitzien in het achterdek.

Luikjes in de upper hull ook al geopend, hieronder komen de aan/uit schakelaar, en waarschijnlijk een laadplug voor de accu.

Vorige week op mijn vakantieadres in Duitsland (terwijl vriendin lekker lag uit te slapen) nog tijd gevonden om alvast wat kleine onderdelen in elkaar te lijmen.
Nu dus in afwachting van de rest van de onderdelen voor het loopwerk (volgens Steve van Welsh Dragon zijn de Impact Idler Wheels eind deze/begin volgende week weer op voorraad), na montage is dan de lower hull klaar voor primer en een paar lagen OD, waarna de electronica ingebouwd kan worden. Aan de upper hull zit nog wat werk, en daarna is de turret aan de beurt. Later wil ik nog de T66 tracks van Impact aanschaffen met de nieuwe sprockets. Eerst weer wat sparen, voorlopig gaan de metalen tracks van de oude "restauratie" Sherman eronder (want die verkeren gelukkig nog wel in een prima staat).
De electronica heeft reeds proefgedraaid, wat straks aan mijn Easy Eight in elk geval niet klopt is het geluid van de startende Continental Radial 9-cylinder. Eenmaal op toeren zou het makkelijk ook voor een Ford GAA V8 door kunnen gaan. Modelbouwen is nu eenmaal vaak een kwestie van concessies doen. Daarbij, binnen onze Battle Group ZZ (Zierikzee) hebben we nu al twee Shermans, een Pershing, een Tiger, twee King Tigers, twee Leopards en een derde in aantocht, en sinds een paar weken twee KV-1's. Alle modellen zijn Tamiya FO's met Battle system. Als de KV's, Tigers en de Leopards tegelijk met de Shermans over ons battlefield denderen, en de geluidsinstallatie de nodige slagveldgeluiden uitbraakt, valt het echt niet op dat er een Easy Eight met een foute motor rondrijdt...
Wordt vervolgd.
Jan