Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 30 sep 2025, 22:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 sep 2011, 19:45 
Volledig nieuw hier, dus even voorstellen:

Ben normaliter te vinden op het modelbouwforum met diverse schepen etc, maar met het vaar seizoen beide aan het einde toch aan een tank begonnen... zeg maar tussendooortje. Als eerste een Trumpeter T34-85 op tafel, gedachte was om te kijken of die voor RC om te bouwen is, toch maar niet hij is te mooi en te gedetialeerd. Dus de bestelling voor de t34 van torro is de deur uit, zal een weekje duren denk ik. Ombouwen dat ga ik zeker doen. Waar ik tegen aan loop is de te bestellen onderdelen. Wat heb ik nodig en wat is het beste te doen. Zelf het wiel uhh track uitvinden kan maar is kostbaar, vandaar mijn verschijning hier met de hoop op wat tips. Ben reeds in het bezit van een T72 van VS tank......leuk voor de kids maar niet voor de zandbak.

Eerst maar eens het wensen lijstje, wat moet ie kunnen straks. Metalen tracks gaat ie krijgen, daar ben ik al over uit. Motorisch gezien wat krachtiger, wellicht iets meer vermogen voor kracht en een beetje snelheid erbij. Geluid dat moet goed klinken, rook is leuk mits het goed werkt. Vering is prut wat ik gezien heb dat moet beter. De kuip moet waterdicht worden, beetje t34 moet een modderbadje kunnen hebben. Het geheel natuurlijk wat verstevigen en ook wat zwaarder maken. Een battle system komt wellicht als laatste. De accu's dat worden lipo's.
En wellicht een 2.4ghz zender tzt.

Als hij straks binnen is even een rondje rijden en dan openschroeven....

Als eerste wil ik de vering en motor aanpakken. Dat betekend alle wiel ophanging verstevigen en voorzien van metalen assen etc. etc. zover geen punt. Dan de gearbox.............stja geen idee wat het beste is, je hebt HL setjes op het internet en asiateam.........geen idee welke ik moet hebben. Daar graag een goede tip. De motoren weet ik ook nog niet, mijn eerste idee was ombouwen naar brushless maar dat kan de meeste electronica niet aan en dan ga ik het me erg moeilijk maken. De vering is een ander punt. De plastic troep is hetzelfde als bij de trumpeter kit, niet handig. Zat te denken om ze te vervangen door shocks van RC auto modellen. Heeft iemand dit al gedaan en zo ja welke shocks, de meeste zijn te groot en te dik. Als je het betreffende auto-tje niet hebt zoek je je te pletter zonder een onderdeel nummer, ook hier graag een tip.

De T34 is onderweg maar wil de gearbox alvast ook bestellen, graag een tip, en zeker ook andere nuttige aanwijzingen voor als ik iets over het hoofd zie.

To zover, als er wat binnen zal ik de vorderingen hier bijhouden.

Laatst bijgewerkt door Maarten Flederus op 23 sep 2011, 19:16, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 19:16 
Ha..de T34 is binnen! Eerst gelijk... onmiddelijk de batterij houder eruit gezaagt....bah! Toen er een normale accu er in...hé dat is beter. Even test rijden (3 onderdeeltjes al gelijk los...uh?!) Wat is de electronica bagger!!! Ik wist dat het niet best was maar dit.......... Hele mooie tank, technisch duidelijk niet. Zelfs niet proportioneel rijden.. tsssssss......ugh,ugh bah! Wordt dus een herbouw ipv ombouw.

De electra gaat eruit nog eerder als de gearbox, wat nu? HL of El-mod. De zender is al even erg. Heb diverse 2.4 zenders liggen waaronder de DX5, dan word het automatisch El-mod denk ik dan tenzij iemand een goede oplossing weet. Echter dan wordt het ook el-mod sound, flinke investering in het verschiet. Eerst maar alles wat los zit of echt los maken of gelijk goed vast. Wielen en vering maar eens goed bekijken, zal de nodige busjes moeten maken, wat een speling overal, de recoil alleen al een halve centimeter links en rechts...tssssss.

Het blijft een mooie tank, dus werk aan de winkel, tips altijd welkom.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 19:25 
Hello Maarten

Inderdaad een erg mooie tank om te zien alleen het model technies is van het jaar kruik.
Had hemzelf toendertijd al verbouwt en omgebouwt naar Elmod en eigen elevatie met recoil erin met servo,s, de loopwielen had ik al voorzie nvan busjes.
Maar ben nu dus radicaal bezig met een alu onderbak, vandaag de flenslagertjes binnen gekregen dus de loopwielen nu voorzien van lagertjes.
Wordt echt eens tijd dat Tamiya met dit model uit komt.
FF afwachtne ik denk volgende week zal ik de spanwiel en sprockets wel binne krijgen tezamen met de metalen track,s.
En dan weer verder bouwen want het blijft een mooi model om te zien op het veld

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 19:37 
Zit net te kijken, hoe heb jij de wielen eraf gehaald? de dekseltjes zitten als een van de weinige dingen wel goed vast. Ik ga overigens de holtes in de draagarmen opvullen met kneedbare 2C spul. De vering is ook niet je van het, in de trumpeter kit zitten betere veren. Metalen sprockets?? waar heb je die vandaan???

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 19:57 
Ja die deksel die zijn erg lastig te verwijderen, de 1 gaat zo los en de andere moet je echt slopen.
Daarom binnenkort ff kijken om er een malletje van te maken en nieuwe te gieten.

DE sprockets
http://www.afv-model.com/4711shop/produ ... -1-16.html

En mocht je er geld voor over hebben
http://www.modellbaugasse.de/shop/artic ... id%3D50%26

Maar dan heb je hetzelfde model swingarm als wat er nu onder zit, en moetne dus dan ook aangepast worden.
Mijn eerst aanpassing met de swingarmen deed ik door de wiel as te verwijderen, een gat te boren in swingarm en daar een bout M4 doorheen voor loopwiel met bus.

Heb nagedacht over de loopwielen van profiline, maar eerlijk gezegt zijn de torro loopwielen van goede kwaliteit en ook stevig genoeg

BerichtGeplaatst: 30 sep 2011, 00:27 
De verbouwing is begonnen, langzaam dat wel. Ik ga de wielen van mijn trumpeter kit gebruiken inclusief de armen. Deze heb ik voorzien van RVS boutjes en vol gedrukt met kneedbaar 2C spul, knetterhard en de tussen schotjes weggehaald zodat het van wiel as tot romp as doorloopt, die breken nooit meer. De pen voor de vering wordt ook RVS.

De vering is een ander punt, ik ga krimpkous over de veer doen en een beetje vullen met vet, is dan roest vrij en ik kan de bak waterdicht gaan maken. Om bij de vering te kunnen ga ik buiten op de bodem plaatjes maken met de verhoging voor de juiste stop, vering valt er dan uit als je de plaatjes los schroeft.

Hele domme vraag wellicht, waarom mag het middelste wiel volgens torro tot de bodem uit veren en de andere hebben een stop. Dus het middelste wiel kan dus lager uitveren dan de andere, heeft dat met een draaipunt te maken??? De trumpeter kit heeft dat niet. Is het erg als je dat gelijk maakt???

ik ben natuurlijk een botenbouwer, waterdicht is dan dwangmatig, dus ik zit er aan te denken de bovenkap beter vast te maken, enkel voor onderhoud verwijderbaar. Wil dan het motor compartiment en koepel stuk van de bovenzijde verwijderbaar maken voor accu wissel e.d.

De setup als er weer centjes zijn wordt elmod en een spextrum dx5, daarna zien we wel weer.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2011, 07:46 
Hoi Maarten,

Dat ziet er een serieus project uit en het interesseert me wel.

Heb je al foto's van de verbouwingswerken?

BerichtGeplaatst: 01 okt 2011, 08:29 
Hoi "Droopy'ke" Zal zodra de werkzaamheden enigzins zichtbaar zijn foto's maken (geen strip). Gaat langzaam, ben de schuur aan het verbouwen voor een tweede hobby ruimte....... de andere gezinsleden vinden diverse geluiden, en luchtjes in huis niet zo fijn.

Het enige dat ik nog moet oplossen is de vering van het voorste wiel, dat is nu een "trek" systeem ipv van "duw"
Bovendien wil ik een track span systeem zelf maken, dat je van buiten af kan stellen. Ach zoveel plannen en omgekeerd evenredig hoeveelheid tijd.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2011, 01:11 
De El-mod is binnen en de metalen tracks, dat gaat me wat worden.

Iets dat ik niet kon vinden op het internet? Waarom heeft de el-mod pro een 10A zekering terwijl de motoren tot 20A kunnen hebben?? en is de 20A per motor???

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur